Monday, 13 May 2013

THE POWER OF BRANDING


Kembara Mencari Kehidupan

Saya baru pulang dari cold storage Putrajaya.Saya tertarik kepada 3 perkara yang saya perhatikan:
1.      Branding (Penjenamaan)
2.      Packaging (Pembungkusan)
3.      Uniqueness (Keunikan)

Branding (penjenamaan) yang ingin saya sentuh disini adalah berkenaan ‘international branding” (jenama antarabangsa).Lihat gambar di bawah.bagaimanakah jenama kek ini boleh tahan sehingga 160 tahun (sejak 1853)?



Packaging nya pula kelihatan sangat menggiurkan kan?Ini lah yang dipanggil sebagai The Power of Branding.Brand/jenama adalah sangat mustahak.Sangat apa?Sangat mus.....tahak.yes.Betul betul betul (versi upin ipin).Brand adalah gabungan logo,warna dan tagline (jika ada). Untuk sebarang maklumat berkaitan BRANDING boleh hubungi AwanDhani Studio (Saudara Ezham).Sebutkan nama saya Ahmad Syazli Khamis alumni DAO.Insyaallah,beliau akan berikan perkhidmatan nasihat yang terbaik untuk anda.

Secara ringkas,logo yang baik adalah yang kelihatan antarabangsa.Contoh:sekiranya anda berniaga produk makanan gunakan nama bercorak Italiano ataupun French.Pasaran produk makanan adalah sangat luas.Elakkan berniaga di kalangan ‘bangsa tertentu sahaja’ dan untuk jiran tetangga sahaja.Paling kesian;anda meniaga masuk mulut sendiri lagi banyak dari yang terjual (gurau saja).Ingat!Kongsikan kebaikan produk/servis anda ke serata dunia supaya ia dapat selesaikan masalah ramaiiiiiii orang.

Packaging (bungkusan).Sila lihat gambar di bawah.Hersheys (sebelum ini sekiranya ke langkwi pasti akan berjumpa dengan coklat kisses).Sangat popular.Tengok bagaimana hersheys menjual produk yang sama tapi lagi BESAR dan MENARIK. Anda mesti terfikir ada ke orang nk beli?Dah la Sebijik dan besar gajah haa?Ada ker orang nak makan?Tak rugi ke?
 


Jawapn saya adalah ya!memang ada orang beli.Sebagai HADIAH untuk orang yang tersayang.Mungkin sebagai hiasan. Bijak kan hersheys?Sangat bijak.Dengan packaging anda mampu mencairkan hati sebelum pelanggan membeli lagi.Itulah rahsia kejayaan bisnes zaman kini.Kata orang luar setinggan dalam kondo?Saya kurang bersetuju,Dalam berniaga; Biar Luar Kondo Dalam Istana .Dalam berniaga biarlah perniagaan kita nampak GAH,sekalipun berniaga belakang rumah sahaja.Sekurang-kurangnya berbanggalah anda berniaga,gaji anda hari-hari tanpa putus insyaallah.

Katakan pada diri anda “I am a powerful businessman”!

Uniqueness (keunikan).Ini adalah salah satu benda ajaib.Apa yang menonjolkan produk/servis anda lain daripada yang lain.Contohnya:Pampers Huggies Little Swimmers.Tiada di kedai lain,tapi di cold storage saja?Pelik..tapi itulah hakikatnya.Selepas ni saya tahu ke mana arah tuju jika hendak mencari pampers itu.hehe.Itulah uniqeness.Sebelum ini tak pernah menjejakkan kaki ke Cold Storage.


Hasilnya kini?Dalam kepala saya dah melekat pampers---->cold storage.Tahniah coldstorage.Pasti dalam perkhidmatan/produk anda ada keunikan tersendiri.Jadi,sebarkan keunikan tersebut kepada orang ramai.Pasti brand anda akan sentiasa terngiang-ngiang dan dikenang-kenang oleh orang lain.
Kesimpulannya,dalam kehidupan anda,anda akan sentiasa belajar benda yang baru.Yang penting bagaimana anda menggunakan pengalaman itu untuk membangunkan diri anda dan menambah nilai pada hidup masyarakat sekeliling anda.Bagaimana pengalaman anda mampu menyelesaikan masalah orang ramai.Itulah kehidupan.

Dalam next posting,saya akan kongsikan 3 Strategi Bagaimana Meledakkan Bisnes anda kurang 3 bulan.
Daftar kan butiran anda untuk sentiasa menerima updates dari Syazlikhamis.blogspot.com melalui emel/SMS di sini--> SyazliKhamis Interactive Form
Google + (SyazliKhamis)
Facebook page (SyazliKhamis)
Twitter (SyazliKhamis)

Yang Menulis,

Syazli
11/5/2013
1030 pagi
Bangi Bandar Ilmu. 
Post a Comment