Wednesday 9 October 2013

ORANG PANDAI VS ORANG KURANG PANDAI

BUKU & ANDA
**Senarai blog yang mencetuskan sumber inspirasi saya.Boleh lihat sebelah kanan bawah dalam blog saya

Saya sangat suka membaca.Bukan sekadar status facebook.Twitter.Insta.Semua benda yang saya rasa bermanfaat saya akan baca.Rekod terbaik saya setakat ini adalah buku sebanyak 200++ mukasurat dalam masa 4 jam.Secara non-stop.Bermula lepas isyak,lepak kedai mamak bersama Teh Tarik sehingga pukul 2 pagi.

Saya akan pastikan, di sebelah saya ada kertas A4 dan pen untuk saya mencatat segala ilmu baru ataupun info yang saya perolehi daripada karya yang sedang saya baca.

Orang pandai dia akan sentiasa mencari dan mencuri masa untuk membaca.Manakala orang kurang pandai dia akan mencari gosip dan fitnah terbaru untuk dilemparkan.Di sini saya kongsikan beberapa tips untuk tergolong dalam kategori 'orang pandai'.

5 Tips Pembacaan Efektif

Pilih genre buku yang anda minat
Contohnya motivasi.Pilih satu buku.Baca secara konsisten.Walaupn sehari 1 baris.Lama-kelamaan pasti akan habis.

Lawat kedai buku
Pergi ke ruangan yang memaparkan bestselling book.Kebiasannya,di situ diletakkan ‘high-rating books’ daripada pembaca di seluruh dunia.Pilih.Ambil dan bayar.
Jangan keluar tanpa membayar buku.Pasti berbunyi mesin penggera di pintu masuk ;)

Jangan beli buku baru
Habiskan buku yang sudah dibeli pada peringkat awal.Khatamkan terlebih dahulu.Hadam dan amalkan mana yang bermanfaat.

Pen dan Kertas Di sisi
Catat segala info baru yang anda perolehi.Kaitkan dengan contoh dalam kehidupan anda.

Menulis
Tulis semula ilmu yang anda perolehi sama ada dalam bentuk ‘status update’ di laman sosial ataupun blog.Sekarang saya cukup seronok menulis blog.

Dapatkan lebih banyak input terkini di blog saya.

Bercerita
Ceritakan kepada rakan-rakan terdekat ataupun keluarga tentang perkara baru yang anda pelajari daripada buku yang sedang anda baca. Bercerita akan menambahkan daya ingatan anda dan menguatkannya.

Jika anda sedang baca sebarang buku yang dirasakan bermanfaat,sila kongsikan bersama saya di ruangan komen.Saya sangat menghargainya.

Follow Me:
Facebook Page        (www.facebook.com/SyazliKhamis)
Facebook Group      (www.facebook.com/groups/IMPACTZREACHOUT)
Twitter                      (www.twitter.com/SyazliKhamis)
Blog                          (www.syazlikhamis.blogspot.com)
Google+                    (www.gplus.to/SyazliKhamis)
Google+ Community (IMPACTZ REACHOUT

Yang Menulis,


CEO|FOUNDER Impactz Motion
Syazli
10/10/2013
7.45 Pagi
Selayangku Sayang








No comments: