Monday, 23 March 2015

SOLAT TANPA ILMU?


Gambar:Jamaah Solat Asar di Masjid Al-Imam Al-ghazali,Kepong

👉"Aku dah belajar"

👉
"Last dulu,ustaz ahmad ajar waktu sekolah rendah"

👉
"Kau apa tau,aku ikut ustaz Tv itu ajar"

👉
"Solat buat je.Janji setel"

Macam pernah dengar kan ayat di atas?Mana saya tahu?Dulu saya pun sama.Haha.

Antara soalan yang kerap dilontarkan bila berbicara dengan orang awam perihal solat mereka.

Ini belum lagi masuk bila tanya tentang dalil perbuatan solat anda,adakah mengikut Nabi Muhammad atau ikut ustaz TV?

Kenapa solat kita tidak memandu ke arah kebaikan TETAPI memandul ke arah kejahatan?

Kenapa solat kita tidak KHUSYUK?

Kenapa solat sokmo tapi hati masih KERAS?

Kenapa dah solat hati TAK TENANG

Kenapa dah solat....

'kenapa dan kenapa dan kenapa...

Setelah saya belajar cara solat semalam baru saya faham,

Rupa-rupanya...
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Yang membezakan solat kita ialah SOLAT CARA NABI.


Gambar:Kursus Solat di Masjid Al-Mustaqim,Ampang

===============================

APAKAH ITU SOLAT CARA NABI
===============================

Oh,kalau nak terang A-Z berpeluh juga.Tapi,untuk mudah faham.

Solat kita MESTILAH:

ADA DALIL

Contoh:cara angkat takbir,tangan kita selari bahu,lebih telinga,atau kena telinga atau tak kena angkat?Semua ada hadith dari Nabi.Kena periksa.

TAK TIRU USTAZ MEMBUTA TULI

Ustaz bukan maksum.Kata-kata mereka boleh diambil.Rujuk sumber ilmu mana mereka dapat.Sama ada daripada hadith atau REKAAN HAWA NAFSU mereka.

Saya akan lontarkan beberapa soalan:

🙌
TAKBIR-tangan menghadap kiblat atau tangan seperti robot (ultraman)-telapak tangan menghadap telinga.Kedudukan jari jemari renggang atau genggam atau renggang seluas-luasnya.

Mana yang betul?
🙍
RUKUK-jari jemari lurus,genggam atau menggenggam kepala lutut?Cara rukuk,90,60,45 darjah?

Mana yang betul?

🙏
SUJUD-tangan atau kaki dahulu yang turun dahulu?apakah yang dimaksudkan dengan turun seperti unta?

Mana yang betul?

4)DOA IFTITAH-ada berapa jenis?jenis yang kita belajar tu apa statusnya.Apakah nabi buat gabungan 2 doa iftitah yang kita lakukan?

Mana yang betul?


👋
SALAM-ada stesyen berhenti ditengah-tengah sebelum hadap kiri dan kanan?berapa jenis cara memberi salam.Adakah kita menoleh salam sehingga kelihatan pipi kita?

Mana yang betul?

Haaaa..Banyakkan persoalan?Itu belum lagi isu berkaitan "duduk seperti syaitan duduk", kedudukan imam dan bilal.Macam-macam lagi.Saya bukan lah yang arif dalam bidang ini.

Cuma,saya TEKANKAN usahakanlah untuk tambah ilmu.Bergurulah.Rujuk alim ulamak yang boleh memberi pencerahan DALIL bagi persoalan di atas.

==========================================
SIFIR SOLAT  TIDAK DISEMAK KESAHIHANNYA
==========================================

INGAT!!

Sekalipun mereka selalu keluar TV,tidak bermakna kesemua butiran kata mereka tepat.Semak.Periksa dengan teliti.

Kebanyakan kita (termasuk saya),stail solat kita menggunakan SIFIR SOLAT zaman sekolah rendah.Paling teruk guna silibus jepun ataupun silibus burung belatuk/kakak tua.Sekali cikgu buat,kita ikut sahaja.

Walaupun zaman sudah berubah,SOLAT tetap wajib.Bukan tatacara solat yang berubah,tetapi kita yang WAJIB perbaiki cara solat IKUT SUNNAH.

Mana tatacara solat yang CACAT, kita PULIHkan.

Mana BACAAN solat yang lama,kita TAMBAH.

↺oMana ILMU solat yang kita tahu,AJAR orang lain.

==============
APA PERLU BUAT?
==============


💑
Ibu bapa sila mainkan peranan,ajar anak anak anda solat cara nabi.Ikut sunnah.Bapa sila rendahkan ego anda.Didik anak dan isteri perihal solat yang betul.Bab aurat mesti dijaga.Ia berkaitan dengan HAK EKSKLUSIF seperti dalam posting sebelum ini.


🏬
Yang tua jangan ingat anda sentiasa betul.Walaupun anda belajar tinggi sampai ke Mesir atau luar negeri,tidak bermakna orang lain SENTIASA salah.Jika jahil,sila belajar.Jika alim sila mengajar.

📴
Jika anak mampu dihadiahkan gajet mahal,mampu bertutur dalam bahasa lain sekalipun, anda mesti ingat.Solat akan ditanya dahulu.

Ada faham?

Oh..banyak pula ceramahnya.Haha.Ok,sampai sini sahaja.


😃
Semoga Allah terima amalan kita.Kelak,Nabi Muhammad beri syafaat kepada kita.



Syazli Khamis
19032015
1118 pm
Shah Alam
Post a Comment