Tuesday 24 March 2015

BANYAK GURU,BANYAK __________________?




Gambar:Semasa pembelajaran ilmu jawi
🚹
Alhamdulillah,baru usai kursus pengkaedahan jawi.Bertempat di SRA Bukit Sentosa Fasa 3.

🚗
Perjalanan yang agak jauh.Menempuh jalan yang berlopak dan ditambah lagi sesat.Inilah manisnya di dalam menuntut ilmu.

Kesempatan bersama para guru yang dari pelbagai ceruk yang saya belum pernah dengar seperti kerling,kalumpang dan sebagainya.Membuatkan diri ini tertanya-tanya.Dan bermonolog.
😖

"Alahai,kesungguhan pejuang ilmu ini yang datang dari entah mana ceruk rantau membakar semangat saya untuk terus belajar."

Walaupun,kadang-kadang mereka mengagumi semangat "orang muda" seperti saya untuk belajar.

Saya LEBIH  MENGAGUMI mereka,walaupun umur lebih dewasa,masih giat menambah ilmu di dada.

Saya berguru tulisan jawi kerana seronoknya mengejar ilmu.Di sini saya ingin menyampaikan penghargaan kepada 2 sifu jawi saya iaitu
😍
🆒

1)Ustaz Azman Ahmad
2)Ustazah Anita Sihab

Antara soalan yang sering ditanya kepada saya ialah:

👉
"Ustaz,mengajar sekolah mana?"

-saya belum ustaz,saya baru nak start-

👉
"Belajar lagi ke,dah kerja?"
-semuanya tepat.

👉
"Anak teruna ni duduk mana?"
-duduk di rumah.Hehe

Mungkin naluri seorang guru gemar bertanya mengakibatkan cintanya sang anak murid terhadap ilmu gurunya.

Saya berpegang dengan prinsip,dengan
📖
ILMU manusia menjadi MULIA,dengan
📖
ILMU juga manusia menjadi hina.

🌟
Keunikan seorang guru ialah nilai kreativiti dalam penyampaian ilmunya.

Guru A memiliki idea penyampaian yang santai sambil berjenaka,tanpa mengabaikan tahap kefahaman anak muridnya.

Guru B menggunakan penerangan yang ringkas dan padat,tetapi diperkaya dengan latih tubi yang banyak

🌄
Gabung jalin pelbagai pedagogi pendidikan membuatkan dunia keilmuan sangat unik.Walaupun,menggunakan dasar dan kaedah jawi yang sama,kreativiti dalam mengolah ilmu membuatkan sang penuntut ilmu ini teruja.

Hal ini,belum lagi melibatkan INOVASI
💎
terkini yang merupakan "back-to-basic" seperti penggunaan straw dalam pengajaran!

💡
Tahniah kepada sifu jawi saya yang ketiga Ustazah Dalilah atas idea yang mantap dan ringkas.Masih terfikir bagaimana idea straw ini muncul?

Ok sambung semula....


Dulu saya pernah mengajar sebentar selepas selesai SPM selama beberapa bulan.

😤
Ketiadaan skil mengajar membuatkan saya rasa nak marah dan melayangkan kerusi kepada pelajar.

🙌
Tetapi,siapa sangka pada usia 25 tahun 10 bulan ini saya merupakan jurulatih bisnes.

🚹
Jurulatih bukan juruletih.Haha.Terjun dalam bidang yang 8 tahun dulu merupakan satu bidang yang bukan kesukaan.

Who knows?
I also dont know.How come?

.......


Live Life With Passion
Hospital selayang 715pm.25/12/14.
Menunggu maghrib.Parking kereta.

No comments: